Na początku listopada bieżącego roku Sejm przyjął przepisy nowelizujące sprzedaż części zamiennych do aut. To dobra znakomita dla ponad 14 milionów zmotoryzowanych w Polsce, którzy teraz w bardziej swobodny sposób będą mogli dobierać części samochodowe do naprawy swojego samochodu. Wg poprzednio obowiązujących regulacji, koncerny motoryzacyjne mogły zastrzegać wzory widocznych części zamiennych, np. reflektorów, lusterek, szyb czy innych elementów blacharskich.

Absurd polegał na tym, iż mogli to robić pomimo, że nie byli faktycznymi producentami tych części, a elementy były wytwarzane w większości u niezależnych producentów. Do tej pory poprzez patent było zastrzeżonych ponad 400 wzorów. Dlatego dla normalnych użytkowników dróg przy naprawie samochodu po wypadku, oznaczało to że nie mogli korzystać z tańszych zamienników części oryginalnych, pomimo, że zamienniki te były często identyczne jak produkty firmowane przez koncerny.

Po przyjęciu przez Sejm nowych regulacji, jest bardzo duża szansa – o ile Senat i Prezydent nie podważą zasadności tych regulacji – że widoczne części samochodowe nie będą rejestrowane jako wzory przemysłowe i nie będą podlegały prawu patentowemu. Ponadto wygaśnie także ochrona zgłoszonych wcześniej wzorów patentowych części samochodowych. Regulacje przyjęte przez Sejm spowodują spore oszczędności w przypadku napraw samochodów po wypadkach komunikacyjnych, sięgające ok 40-50% wartości części użytych do naprawy. Pewnym jest, że producenci aut będą musieli jakoś zareagować na te zmiany, co miejmy nadzieję spowoduje także obniżkę cen na używane części w serwisach.

Klauzula napraw jest rozwiązaniem zarekomendowanym do wprowadzenia we wszystkich krajach UE przez Komisję Europejską. Otrzymała pozytywne rekomendacje dwóch najważniejszych Komisji Parlamentu Europejskiego. Aktualnie jest już stosowana w 8 krajach UE, a Polska jeżeli regulacje zatwierdzi Senat i Prezydent będzie 9 krajem honorującym zalecenia UE.